Moikka! 

Tänään ajattelin kirjoittaa teille ruoka aiheisen postauksen, liittyen kesäsiin herkkuihin, mihin mä oon tykästynyt tässä kesän aikana. Nyt kun on ollut enemmän aikaa, niin on ollut kiva kokeilla kaikenlaista uutta ja muutamia uusia lemppari välipalojakin on löytynyt vanhojen tuttujen joukkoon.

Nää ohjeet mitä mä teille tässä samalla kirjoitan on löytynyt netistä, tai sit mä oon ite vaan yhdistellyt eri ainesosia ja tottakai, päätynyt hyvään lopputulokseen, sillä enhän mä sitä muuten täällä julkaisisi. ;)

20150723_105828-01%5B1%5D.jpg

Ekana olis vuorossa makeat banaaniletut. Mä oon muutaman kerran aikaisemminkin tehnyt banaanilettuja, mutta niistä ei kertaakaan tullut yhtä hyviä kuin näistä. Juju onkin siinä, että mitä tummempia banaanit ovat, sitä makeampia ne ovat ja silloin tulee myös makeita lettuja. Jos letut tekee ihan keltaisita banaaneista, niistä tulee vähän happamia ja karvaan makuisia. Tämän ohjeen löysin yhdestä blogista kun googlailin banaanilettujen ohjetta ja nyt kirjoitan sen saman teille.

Banaaniletut (n. 6 kpl, mutta riippuu siitä kuinka isoja tekee.)

¤ 1 kypsä banaani

¤ 1 kananmuna

¤ noin 1 rkl vehnäjauhoja

¤ 1 tl steviaa (voi korvata sokerilla)

¤ t tl vanilijasokeria

¤ kanelia oman maun mukaan

¤ ripaus suolaa

1. Laita kaikki ainesosat kulhoon ja sekoita sauvasekoittimella sileäksi taikinasi.

2. Kuumenna öljytilkka paistinpannulla ja paista letut miedolla lämmöllä kauniin ruskeiksi. Lettujen kannattaa antaa paistua ns. kuiviksi ensimmäiseltä puolelta ennen kääntämistä, sillä ne hajoavat herkästi.

3. Tarjoile letut marjojen, hillon tai vaikka kermavaahdon kanssa. (Mun mielestä mustikka ja puolukka toimivat hyvin tässä)

20150730_152309-01%5B1%5D.jpg

 Jatketaan herkkuteemalla, sillä seuraavaksi kerron teille reseptin mun lemppari vohveleihin. Nää on tosi simppeli valmistaa ja maistuu todella herkulliselta. Näissä sama juttu kuin edellisessä, parhaita vohveleita mitä oon ikinä tehnyt. ;) Tän ohjeen löysin netistä myöskin.

Vohvelit (n. 15 kpl)

¤ 3 kananmunaa

¤ 4 dl maitoa 

¤ 1 dl kivennäisvettä

¤ 4 dl vehnäjauhoja

¤ 1 tl leivinjauhetta

¤ 1/2 tl suolaa

¤ 2 rkl sokeria

¤ 50 g voisulaa 

(mä itse laitoin taikinaan vielä 1 tl vanilijasokeria, mutta sen voi toki jättää pois jos haluaa.)

1. Mittaa kaikki ainekset kulhoon ja sekoita vatkaimella tasaiseksi. Anna taikinan turvota noin 15 minuuttia. (Mä itse en oottanu ihan 15 minuuttia eikä mitään pahaa tapahtunut joten se ei ole niin tarkkaa.)

2. Paista letut vohveliraudalla rapeiksi ja kullanruskeiksi ja nauti haluamiesi täytteiden kanssa.

20150723_212520-01%5B1%5D.jpg20150723_212224-01%5B1%5D.jpg20150723_212458-01%5B1%5D.jpg20150723_212035-01%5B1%5D.jpg

Seuraavaksi tällänen vähän terveellisempi juttu, joka sopii hyvin esimerkiksi kuumien kesäpäivien virkistykseksi, nimittäin itse tehty makukivennäisvesi. Tää on ihan yksinkertainen ja helppo juttu tehdä ja mikä parasta, tähän sopii monet eri hedelmät. Mä itse laitoin tälläkertaa mansikoita ja limeä ja ne toimivat kyllä tosi hyvin yhdessä. 

Eli muutahan tähän ei siis tarvita kuin kivennäisvettä (mä tein Sodastreamilla) ja sellasia hedelmiä joista itse tykkää, sekoittaa ne vaan keskenään ja antaa jonkun aikaa maustua.

Toki kannattaa miettiä, että esim banaani ei vältämättä sovellu tohon niin hyvin kun vaikka appelsiini ja sitruuna, eli tavallaan tollaset "kosteat" ja mehukkaat hedelmät on luultavasti parhaimpia tässä hommassa. Itse ajattelin seuraavan kerran kokeilla limeä ja vesimelonia tai mansikkaa ja vesimelonia, mutta tietenkin kannattaa kokeilla monia eri juttuja, jotta löytää sen oma suosikin. <320150728_110637-01%5B1%5D.jpg20150724_213631-01%5B1%5D.jpg

Tähän loppuun vielä pari kuvaa mun tän hetken lemppari aamu/iltapaloista. Hedelmiä, vihanneksia, leipää, jogurttia... terveellistä ja tosi hyvää. <3 Mä tykkään elää terveellisesti, joten mun mielestä on tosi kiva juttu, ettei tarvii olla heti ostamassa suklaata jos tekee mieli jotain hyvää, vaan voi mennä vaikka kurkkaamaan, jos masikkamaalta löytyis vähän purtavaa tai syödä jotain muuta hedelmää. Makeita nekin, mutta paaljon terveellisempää kuin suklaa. 

Toivottavasti tykkäsitte tästä postauksesta ja kiva jos päätätte kokeila jotain näistä jutuista. Aina kannattaa maistaa kaikenlaista uutta, vaikka alkuun vähän epäilyttäisi, sillä koskaan et voi tietä onko joku juttu hyvää vai pahaa, jos ei maistele. :)